Pædagogiske værdier

Det pædagogiske arbejde i Børnehuset Nørregro tager udgangspunkt i respekt og omsorg for det enkelte barn og for fællesskabet. Det pædagogiske arbejde og samværet med børnene bygger på ligeværd og demokrati. Børnehaven er for alle børn, og alle børn inkluderes i fællesskaberne.

 

I Nørregro arbejder vi på at udvikle og udforme trygge og udfordrende rammer, hvor alle børn gennem et aktivt hverdagsliv medvirker til deres egen alsidige udvikling. Herigennem opbygger og udvikler de deres selvfølelse og tør udfolde sig selv.

 

Den alsidige udvikling betyder også, at barnet skal have mulighed for at udfolde og udvikle alle sine mange potentialer, som skal ses i en helhed. Det gælder både det intellektuelle, det etiske, det sociale, det følelsesmæssige, det motoriske og det æstetiske. Samtidig skal vi understøtte, at børnene bliver fortrolige med det demokratiske værdisæt og bliver i stand til at indgå i en dialog og vise respekt for andre mennesker, deres holdninger og værdier.

 

Forældrene har hovedansvaret for deres barns trivsel, opdragelse og udvikling. Et barn, der oplever tryghed, nærhed og omsorg, har det bedste grundlag for at få glæde af dagtilbuddets lærings- og udviklingsmiljø.

 

Forældre og pædagoger har et fælles ansvar for at udvikle et godt samarbejde med henblik på at skabe helhed i barnets liv.

 

Børnehuset Nørregros barne-læringssyn

Læringsmiljøet er præget af en udforskende, reflekterende og analyserende indstilling. Når børn og pædagoger indgår i en fælles aktivitet, sker det med en aktiv involvering og deltagelse fra både børn og voksne.

 

Relationerne mellem børn og mellem børn og pædagog danner grundlaget for læring, nysgerrighed og lysten til at udforske og forstå omverdenen. Det er gennem aktiv deltagelse, at barnet sammen med pædagogerne og de andre børn er i stand til at skabe viden og kultur samt få indflydelse på form og indhold i hverdagen. Hvert enkelt barn er unikt og skal derfor ses og forstås som en individuel person. Dog i samspil med andre børn og voksne i institutionen, i relation til andre børn og voksne. Gennem leg, projekter og samvær med andre børn og voksne lærer og tilegner barnet sig viden.

 

Da alle børn er unikke, udvikler de sig også forskelligt og i forskelligt tempo.  Barnets leg er basal for barnets udvikling og egen meningsdannelse. I legen skaber børn en verden af mening og værdier og deler herigennem livsverdener med andre børn. I legen foregår der konstante forhandlinger, hvor reglerne hele tiden bliver genforhandlet og aftalt. Legen karakteriseres af fantasi, spænding, lyst og engagement, hvor kreativitet, sprog og kropslige udtryk flettes ind i hinanden. Legen er central for udviklingen af sprog og kompetencer – og dermed nødvendig for børns læring, kreativitet og evne til at skabe. Leg og læring udgør en helhed for barnet og kan ikke skelnes imellem eller adskilles.

 

Barnet er gennem medinddragelse og medbestemmelse medskaber af sin egen verden. Det arbejder vi med, ved at være optaget af børnenes spor. Vi ønsker at tage udgangspunkt og være nysgerrige på børnenes optagethed, deres lyst til at bidrage med tanker og holdninger i de projekter og pædagogiske tiltag, vi i fællesskab koncentrerer os om og fordyber os i. De voksne skal være nysgerrige og invitere sig ind i børnenes univers og her udforske barnet og lære barnet nye muligheder.

 

Hverdagslivet for børnene i Skjold-Læssøegården bygger altså på på følgende værdier:

 

  • At blive lyttet til og få indflydelse
  • At blive taget alvorligt
  • At udforske og afprøve viden og holdninger
  • At blive udfordret af nærværende voksne
  • At blive respekteret og vise respekt for andre
  • At blive inddraget
  • At forstå, at vi ikke alle er ens
  • At vise solidaritet
  • At føle sig forpligtet over for fællesskabet

Børneværdier

 

Anerkendelse

Med anerkendelse mener vi blandt andet, at vi har respekt for det enkelte barn og tager det alvorligt - samt er rummelige over for børns forskelligheder. Det er også værdifuldt for os, at barnet altid føler sig accepteret.

 

Omsorg

Med omsorg mener vi blandt andet, at barnet oplever tryghed, føler sig set og hørt, og at det bliver taget alvorligt. Det er vigtigt for os, at barnet oplever empati og er i et mobbefrit miljø.

 

Udvikling

Med udvikling mener vi blandt andet at styrke børnenes nysgerrighed og skabe gode læringsmiljøer for barnet. Vi vil være nærværende og imødekommende voksne, der giver barnet mulighed for at fordybe sig og udvikle sig. Nærværende voksne Alle børn har ret til nærværende voksne.

 

 

Nærværende voksne

Alle børn har ret til nærværende voksne.

 

Nærværende voksne er:

  • når den voksne er imødekommende
  • at børnene bliver taget godt imod
  • at de bliver set og hørt
  • at barnet kan få lov til at fordybe sig
  • voksne, der skaber tid til fordybelse
  • arbejde i små grupper
  • bare være sammen og til stede i samværet med børnene